Zapalenie mieszków włosowych Kraków

Codziennie nasza skóra narażona jest na ogrom niebezpieczeństw. Zmiany temperatury, brud, zanieczyszczenia i uszkodzenia to jedne z nielicznych rzeczy, z którymi musi walczyć każdego dnia. Wszystko to nadwyręża jej barierę ochronną i może sprawić, że różnego rodzaju drobnoustroje łatwo dostaną się do wnętrza skóry. Jednym z najpopularniejszych problemów, z którym borykają się osoby w każdym wieku jest zapalenie mieszków włosowych.

W gabinecie medycyny estetycznej i kosmetologii Arcadia Clinic w Krakowie skutecznie rozprawimy się z problemem zapalenia mieszków włosowych. W trakcie bezpłatnej konsultacji holistycznej zaproponujemy indywidualną terapię dopasowaną do stopnia zaawansowania problemu.

Zabieg na zapalenie mieszków włosowych w Arcadia Clinic Kraków

Usługi Arcadia Clinic w Krakowie są polecane dla osób, które w kompleksowy sposób chcą zadbać o dobro swojej skóry. Nasz wykwalifikowany zespół przeprowadzi Cię przez proces leczenia zapalenia mieszków włosowych. Oferowane przez nas zabiegi wykonywane są na nowoczesnych urządzeniach takich jak GeneO®, peeling wodny oraz epilacja laserowa.

Zarezerwuj termin bezpłatnej konsultacji holistycznej

Czym są mieszki włosowe?

Mieszek włosowy jest niewielkim zgłębieniem naskórka, wewnątrz którego tkwi korzeń włosa i ujście leżącego niżej gruczołu łojowego. Mieszek otoczony jest tak zwaną „brodawką”. W mieszku włosowym znajdują się komórki włosowe, które w odpowiednim momencie dojrzewają i przebijają się przez skórę. W mieszku włosowym znajduje się także mięsień przywłośny oraz gruczoł łojowy wydzielający sebum chroniące łodygę. Mieszki włosowe znajdują się praktycznie na całym ciele.

Czym jest zapalenie mieszków włosowych?

Zapalenie mieszków włosowych, inaczej zapalenie okołomieszkowe to zakażenie bakteryjne w obrębie mieszka włosowego. Jest to powszechny problem, za którego odpowiada zakażenie takimi bakteriami jak gronkowiec złocisty (staphylococcus aureus) lub pałeczka ropy błękitnej (pseudomonas aeruginosa). Zapalenie mieszków włosowych występuje bez względu na wiek i płeć osoby. Zmiany skórne najczęściej występują na owłosionej skórze twarzy, głowie, rękach i nogach.

Problem często może wydawać się błahostką, jednak nie należy go lekceważyć. Zbagatelizowanie objawów może prowadzić do dalszych problemów skórnych, nasilenia objawów, pojawienia się ropy i w najgorszym przypadku – czyraków.

Przyczyny zapalenia mieszków włosowych

Zapalenie mieszków włosowych ma charakter infekcyjny i nieinfekcyjny. Stan zapalny mieszków włosowych może mieć miejsce w sytuacji, gdy nie dochodzi do wniknięcia czynnika odpowiedzialnego za wywołanie choroby. Może to być wynik przyjmowania niektórych leków, na przykład sterydów.

Najczęstszą przyczyną zapalenia mieszków włosowych jest infekcja, wywołana głównie przez zakażenie bakteriami gronkowca złocistego. Do zakażenia dochodzi po goleniu lub depilacji, kiedy mieszek włosowy i obszar otaczający ulegają podrażnieniu. Inną przyczyną jest noszenie zbyt obcisłych ubrań i bielizny, często wykonywanych ze sztucznych materiałów. Skóra jest podrażniona i nie oddycha, dlatego w łatwy sposób dochodzi do zakażenia. Zapalenie mieszków włosowych na skórze twarzy może być wywołane przez źle dobraną pielęgnację i stosowanie podrażniających substancji chemicznych.

Należy pamiętać, że istnieją również inne, mniej oczywiste przyczyny pojawiania się zapalenia mieszków włosowych, które często są pomijane. Należą do nich:

– nadmierna potliwość,

– nieodpowiednia dieta,

– głębokie uszkodzenia skóry,

– nadwaga,

– otyłość,

– gorący i wilgotny klimat

Objawy zapalenia mieszków włosowych

Zapalenie mieszków włosowych występuje, gdy na powierzchni skóry pojawiają się krosty lub stany zapalne otaczające włos. W okolicy mieszków włosowych pojawia się zaczerwienienie, które szybko staje się krostą. Może pojawić się pęcherzyk ropny przypominający pryszcz. Zakażony włos można łatwo usunąć, jednak stan zapalny bardzo szybko wraca. Zakażenie ma zazwyczaj charakter ostry, ale może przybierać postać przewlekłą.

Figówka to przewlekła postać zapalenia okołomieszkowego. Najczęściej tworzy się w miejscach, w których mieszki włosowe usadzone są głęboko w skórze, na przykład na brodzie. Guz może przyjąć postać niebezpiecznego czyraka, który może mieć nawet charakter nowotworowy.

Objawy zapalenia mieszków włosowych

Czy zapalenie mieszków włosowych jest niebezpieczne?

W większości przypadków zapalenie mieszków włosowych nie jest niebezpieczne. Po kilku dniach stan zapalny zaczyna się zmniejszać, a zmiany skórne ustępują. W niektórych sytuacjach może dość do powikłań, które wiążą się z ciągłym nawracaniem zmian, szybkim rozprzestrzenianiem się, czy pojawieniem się czyraków. Może dojść także do uszkodzenia skóry, po którym zostanie nieestetyczna blizna. Zmian pod żadnym pozorem nie wolno wyciskać, gdyż zwiększa to ryzyko rozprzestrzenienia się infekcji. Dlatego bardzo ważne jest niebagatelizowanie problemu i skonsultowanie się z lekarzem w celu wdrożenia odpowiedniego leczenia.

Sposób na zapalenie mieszków włosowych

Jak leczyć zapalenie mieszków włosowych? Wszystko zależy od tego, jak silne są objawy zapalenia. Łagodne, pojedyncze zmiany na powierzchni skóry nie wymagają natychmiastowej konsultacji z lekarzem. W tej sytuacji warto obserwować problem i zobaczyć, czy zaczerwienienie zniknie samoistnie. Jeżeli problem nie ustępuje i zaobserwujemy inne objawy, takie jak rozprzestrzenianie się na inne obszary skóry czy bolesność zmian, konieczna jest konsultacja z lekarzem. Lekarz dermatolog najczęściej przypisze maść z antybiotykiem.

Ciągłe zapalenie mieszków włosowych to bardzo uciążliwy problem. Zmiany na skórze wyglądają nieestetycznie i pogarszają nasz komfort psychiczny i fizyczny. Z tego powodu coraz więcej osób decyduje się na wyeliminowanie przyczyny zapalenia mieszków włosowych, czyli depilację laserową. Laserowe usuwanie owłosienia polega na usunięciu nie tylko włosa, ale i mieszków włosowych. Zapobiega to nawrotom problemów i eliminuje ewentualne uszkodzenia skóry.

Zobacz, jak wygląda pierwsza wizyta w Arcadia Clinic

Pielęgnacja skóry z zapaleniem mieszków włosowych

W pielęgnacji skóry z zapaleniem mieszków włosowych pomoże zmiana kosmetyków pielęgnacyjnych. Postawienie na naturalne, delikatne produkty, które wykazują działanie przeciwbakteryjne i działanie nawilżające sprawi, że włoski staną się miększe i nie będą wrastać. W ich składzie powinny znajdować się takie składniki aktywne jak kwas salicylowy, niacynamid i gliceryna.

Jeśli stan zapalny dotyczy skóry głowy, najlepszym rozwiązaniem będzie dobranie odpowiedniego szamponu. Unikaj mocnych detergentów (takich jak popularny SLS – Sodium Laureth Sulfate) i postaw na delikatne detergenty myjące, które skutecznie wyczyszczą skalp nie pozostawiając podrażnień. Dobry szampon nie podrażni ujścia gruczołów łojowych i nie będzie sprzyjał zapaleniu mieszków włosowych.

Leczenie skóry z zapaleniem mieszków włosowych

Jak zapobiegać zapaleniu mieszków włosowych?

Oprócz właściwej pielęgnacji powinniśmy przestrzegać zasad higieny osobistej. Należy pamiętać o regularnym myciu i zmienianiu bielizny. Niewskazane jest noszenie zbyt ciasnych ubrań i ubrań ze sztucznych materiałów, które mogą sprzyjać podrażnieniu skóry. Warto sięgnąć po bawełnianą bieliznę, która nie będzie opinać i pozwoli skórze oddychać.

Najlepszym sposobem na zapobieganie zapaleniu mieszków włosowych jest zmiana sposobu depilacji. Większość osób w celu pozbycia się włosów stosuje jednorazowe maszynki, których wcale nie stosują tylko raz. Nie są one zalecane, ponieważ jest to idealne środowisko do rozwoju bakterii, które spowodują zapalenie mieszków włosowych. Idealną opcją jest stosowanie maszynek z wymiennym ostrzem, które nie tylko będą lepsze dla naszej planety, ale również uchronią skórę przed wrastającymi włoskami. W ramach profilaktyki zawsze po depilacji należy stosować naturalny krem nawilżający, który ukoi mieszki włosowe i pozostawi skórę gładką i przyjemną w dotyku.

W przypadku gdy zapalenie mieszków włosowych nieustannie wraca, warto zasięgnąć opinii specjalisty i skorzystać z usług gabinetów medycyny estetycznej i kosmetologii. Nasi specjaliści w Arcadia Clinic w Krakowie przeprowadzą dokładny wywiad, na podstawie którego będą mogli zdecydować, który zabieg pielęgnacyjny przyniesie najlepsze efekty.

Depilacja laserowa

Urządzenia stosowane do depilacji laserowej generują wiązkę laserową, prowadząc do termicznego podgrzania macierzy włosa. Podgrzana macierz zostaje uszkodzona jednocześnie pozostawiając otaczające tkanki bezpieczne. Zabieg jest całkowicie bezpieczny i skuteczny. W trakcie zabiegu wiązka światła dociera do cebulki włosa, gdzie pochłaniana jest przez melaninę. Powstaje energia termiczna, która nieodwracalnie niszczy cebulkę włosa. Depilacja laserowa to najlepszy sposób na walkę z zapaleniem mieszków włosowych, ponieważ skutecznie usuwa główne źródło problemu. W celu najlepszych efektów liczba zabiegów ustalana jest indywidualnie.

GeneO®

Często po uporaniu się z zapaleniem mieszków włosowych nasza skóra jest przesuszona i pozbawiona blasku. Warto wtedy sięgnąć po zabiegi oferujące kompleksową pielęgnację, rewitalizację i naturalne dotlenienie skóry. W czasie zabiegu GeneO® wykorzystywane są kapsułki wzbogacone o aktywne składniki odżywcze, dzięki czemu zabieg może być dopasowany do wszystkich typów skóry. Efektem zabiegu jest oczyszczona i odżywiona skóra, której zostaje przywrócony jej zdrowy i promienny wygląd.

Vivace

Zabieg Vivace skutecznie pobudzi Twoją skórę do odbudowy. Do zabiegu wykorzystywane są igły, które emitują falę radiową o zróżnicowanej głębokości działania. Kuracja polega na mikronakłówaniu skóry za pomocą głowicy urządzenia. W momencie nakłucia, końcówki igieł są podgrzewane oraz emitowana jest wiązka światła LED. W efekcie powstają nowe włókna kolagenowe, a skóra zostaje pobudzona do autoregeneracji.

Zabiegi na zapalenie okołomieszkowe w Arcadia Clinic Kraków

Gabinet medycyny estetycznej i kosmetologii Arcadia Clinic w Krakowie oferuje szereg efektywnych zabiegów niwelujących problem zapalenia okołomieszkowego. W trakcie bezpłatnej konsultacji specjalista dokona szczegółowego wywiadu dotyczącego zdrowia, stanu skóry oraz zaproponuje najlepszy dla niej plan zabiegów.

Zarezerwuj termin bezpłatnej konsultacji holistyczne